Blog

Gadżety reklamowe i ich skuteczność marketingowa

Skuteczna reklama jest dzisiaj jednym z podstawowych elementów decydujących o sukcesie rynkowym firmy i dotyczy to przedsiębiorstw każdej wielkości i z każdej branży. Odpowiednio dobrana strategia marketingowa potrafi znacznie zwiększyć sprzedaż, a także kształtować pozytywny wizerunek firmy na rynku. W kampaniach marketingowych wykorzystuje się coraz nowocześniejsze nośniki reklamy, jednak to tradycyjne gadżety reklamowe odznaczają się niezmiennie wysoką skutecznością.

Co to właściwie jest gadżet reklamowy?

Pod pojęciem gadżetu reklamowego kryje się nic innego jak niewielkich rozmiarów przedmiot, na którym umieszczona jest reklama. Jako materiały służące do promocji, gadżety stosowane są nie tylko przez firmy, ale także przez instytucje, urzędy i organizacje o niekomercyjnym charakterze. Z założenia te drobne przedmioty reklamowe przeznaczone są do bezpłatnej dystrybucji  i  powinny być opatrzone znakiem , tekstem lub grafiką jednoznacznie kojarzącą się z reklamowaną firmą. Najczęściej do oznaczenia gadżetów reklamowych wykorzystuje się: logo firmy, jej nazwę lub hasło reklamowe. Dystrybucja tego rodzaju materiałów reklamowych ma za zadanie przynieść firmie konkretne korzyści , a należą do nich:

  • Uświadomienie i utrwalenie marki wśród odbiorców gadżetów,
  • Kształtowanie pozytywnego wizerunku firmy,
  • Wypromowanie nowej usługi lub produktu,
  • Wzmocnienie pozytywnego wrażenia podczas spotkań z klientami,
  • W dalszej perspektywie – zwiększenie sprzedaży produktów lub usług.

Najważniejsze cechy dobrego gadżetu reklamowego

O skuteczności danego gadżetu reklamowego decyduje szereg czynników, spośród których najważniejszymi są: użyteczność i trwałość przedmiotu, jego atrakcyjny wygląd oraz forma nadruku reklamowego.

Użyteczność, czyli możliwość praktycznego wykorzystania przedmiotu jest bardzo ważna, ponieważ dzięki temu reklama umieszczona na przedmiocie oddziałuje na odbiorcę przez długi czas, a przez to możliwa jest do spełnienia podstawowa funkcja gadżetu reklamowego, czyli utrwalenie marki w świadomości odbiorcy. Przykładem gadżetu o wysokiej użyteczności może być kubek z nadrukiem lub koszulka reklamowa. Funkcje tę w oczywisty sposób wzmacnia trwałość przedmiotu. Jeśli dodatkowo upominek reklamowy jest atrakcyjny wizualnie, jego właściciel czuje satysfakcję z takiego podarunku i częściej po niego sięga. Pod kątem reklamowym istotna rolę odgrywa sama reklama umieszczona na przedmiocie. By była ona skuteczna, powinna być przede wszystkim czytelna, rozpoznawalna, estetyczna i dobrze widoczna. Ważne jest więc odpowiednie dopasowanie formy reklamy do danego gadżetu oraz jakość jej wykonania.

Najpopularniejsze gadżety reklamowe i sposoby ich dystrybucji

Zgodnie z definicją, gadżetem reklamowym może być w zasadzie każdy przedmiot, jednak nie powinien on należeć do asortymentu produktów wytwarzanych przez firmę. Dobór gadżetów reklamowych zależy przede wszystkim od sposobu ich dystrybucji oraz rodzaju odbiorcy. Często upominki rozdaje się np. podczas imprez i akcji promocyjnych dla szerszej grupy, często przypadkowych odbiorców i wówczas doskonale sprawdzają się kubki z nadrukiem, koszulki reklamowe oraz smycze. Jeśli akcja promocyjna prowadzona jest w centrum handlowym świetnym gadżetem jest praktyczna torba bawełniana na zakupy, opatrzona logo i nazwą firmy. Podczas imprez plenerowych, ich uczestnicy ucieszą się z takich upominków jak: czapki z daszkiem oraz parasole. Akcje promocyjne często są prowadzone także podczas targów i wówczas sprawdzają się wszelkie rodzaje gadżetów, gdyż ich różnorodność i atrakcyjność może być ważnym elementem przyciągającym ludzi do stanowiska danej firmy. Warto przy tym mieć zarówno upominki o większych rozmiarach (np. koszulki reklamowe i czapki z daszkiem), jak i drobne przedmioty w większych ilościach (np. długopisy z nadrukiem lub ołówki reklamowe). Kolejnym miejscem umożliwiającym wręczanie upominków reklamowych jest sama siedziba firmy. Podczas spotkań biznesowych warto obdarować kontrahenta długopisem firmowym lub praktycznymi karteczkami samoprzylepnymi z nadrukiem z danymi firmy. Ważnym partnerom handlowym można wręczyć elegancki komplet piśmienniczy opatrzony logo firmy, albo praktyczny nośnik pamięci USB.

Czy gadżety reklamowe są skuteczne?

W 2015r. Polska Izba Artykułów Promocyjnych przeprowadziła wśród firm szerokie badania na temat „Postrzegania upominków reklamowych jako nośnika reklamy”.  W badaniu tym brały udział duże, średnie i małe firmy, lecz grupą dominującą (prawie 44%) stanowiły przedsiębiorstwa średniej wielkości. Na pytanie dotyczące najskuteczniejszych i jednocześnie najtańszych nośników reklamy, prawie jedna czwarta respondentów wskazała gadżety reklamowe, które postawiono na drugim miejscu tuż za Internetem. Spośród badanych firm aż 70,73% z nich określiło upominki reklamowe jako skuteczny nośnik reklamy. Z kolei jako najczęściej stosowane formy dystrybucji gadżetów wskazane zostało wręczanie upominków kontrahentom oraz akcje promocyjne. Z raportu jednoznacznie wynika, że większość przedsiębiorstw dostrzega korzyści z wykorzystywania gadżetów reklamowych i co ciekawe, dostawców upominków szukają one najczęściej w Internecie.