Znaczenie w SEO wyników rozszerzonych

Uzyskanie wysokiej pozycji rankingowej oraz widoczności w sieci to wymagające zadania. Nieważne czy prowadzisz prywatnego bloga, stronę firmową, czy sklep internetowy – konkurencja rośnie każdego dnia. Z pomocą przychodzi więc pozycjonowanie. Czym jest i w jaki sposób może pomóc w osiągnięciu wymarzonych celów? Jedną z odpowiedzi na to pytanie są featured snippets. Czas więc uchylić rąbka tajemnicy!

Na początek: czym są wyniki wyszukiwania?

Zacznijmy od podstaw. Weźmy pod lupę Google, czyli najpopularniejszą wyszukiwarkę w Polsce (i nie tylko), generującą 90% wszystkich zapytań internetowych. Uzyskiwane dzięki niej wyniki wyszukiwania można podzielić na trzy rodzaje:

  • organiczne (bezpłatne),
  • nieorganiczne (płatne),
  • lokalne.

Wspólnie tworzą one ranking stron internetowych, tworzonych na podstawie ocen poszczególnych witryn dokonanych przez roboty sieciowe. 

Optymalizacja i pozycjonowanie to szereg technik mających na celu zwiększenie widoczności danej strony, poprawę jej ruchu, konwersji, a w przypadku sklepów online – leadów oraz zysków. W drodze do osiągnięcia sukcesu pomocne okaże się wykorzystanie wyników rozszerzonych. 

Czym są featured snippets?

Featured snippets to polecane fragmenty z odpowiedzią na pytanie użytkownika, wyświetlane w SERP-ach na pozycji zero. Google pobiera je z witryny i wyświetla na samej górze wyników, w specjalnym bloku określanym jako answer box. Zamieszczony jest link do cytowanej strony, jej tytuł oraz adres URL, czyli wszystkie elementy będące jednocześnie czynnikami rankingowymi. 

Zdarza się jednak, że featured snippets mylone są z rich snippets, czyli z fragmentami polecanymi, wzbogacającymi wyniki wyszukiwania. Wykorzystują one w tym celu dane strukturalne, czyli mikrodane wspomagające pracę robotów wyszukiwarek. Są to przede wszystkim:

  • gwiazdki i oceny,
  • ceny i dostępność produktów,
  • formy dostawy,
  • przepisy kulinarne,
  • informacje dotyczące wydarzeń (nazwa, data, cena),
  • FAQ, czyli tzw. najczęściej zadawane pytania. 

W przypadku featured snippets Google nie wykorzystuje danych strukturalnych. Według własnego uznania wybiera najlepszą odpowiedź na pytanie i automatycznie wyróżnia powiązany fragment.

Rodzaje fragmentów rozszerzonych

Featured snippets mogą przybierać różne formy. Najpopularniejszą jest paragraf lub akapit, stanowiący około 70% wszystkich fragmentów rozszerzonych. Odbiorca otrzymuje wówczas bezpośrednią, rozbudowaną odpowiedź na pytanie, która ma na celu zachęcić go do skorzystania z pełnej wersji strony. 

Na drugim miejscu, zajmując około 28%, znajdują się listy punktowane lub numerowane. Przykładem mogą być przepisy kulinarne, jednak nie są one wyświetlane w całości – użytkownik musi więc skorzystać z witryny, aby otrzymać wszystkie informacje. 

Pozostałe snippety, zajmujące około 2% wszystkich rodzajów form, to tabele, grafiki, wideo, mapy, Google News i artykuły naukowe. 

Wyniki rozszerzone w kontekście SEO – czy są pomocne?

Zdecydowanie tak, a na dowód tego mamy kilka argumentów. Przede wszystkim wspierają one promocję strony w sieci, na co zdecydowanie wpływa pozycja zero w Google. Często użytkownicy, którzy znajdą odpowiedź na nurtujące ich pytanie, rezygnują z dalszych poszukiwań i nawet nie przeglądają dalszych wyników. 

To bardzo atrakcyjny sposób prezentowania treści, oddziałujący na poprawę ruchu na stronie oraz konwersję. Dzięki temu istnieje możliwość wyprzedzenia konkurencji i wyróżnienia się na jej tle. Featured snippets wpływają na poprawę zaufania do strony, a dzięki temu pomagają stworzyć solidny brand. 

Jak zostać ekspertem w branży? 

Trzy kroki, które pomogą pojawić się w wynikach rozszerzonych 

Algorytmy Google automatycznie weryfikują zawartość stron WWW – przeszukują je, oceniają, a następnie prezentują użytkownikom sieci. W tym kontekście należy zadbać przede wszystkim o treści na swojej stronie internetowej. 

Krok 1: Analiza słów kluczowych. To absolutna podstawa pozycjonowania, która łączy potrzeby użytkowników oraz robotów wyszukiwarek. Odpowiednio dobrane frazy można umieścić w każdym miejscu na stronie: w adresie URL, meta tagach, tytułach, podtytułach, linkach, anchorach, atrybutach ALT, a przede wszystkim w treści. 

Jak wybrać właściwe słowa kluczowe? W pierwszej kolejności należy wypisać wszystkie te,  które mogą wiązać się z daną stroną. Nie warto się ograniczać – im ich więcej, tym lepiej. W momencie zmiany strategii bądź jej aktualizacji będzie można bowiem sięgnąć do tej puli i nie tracić czasu na targetowanie nowych fraz. Warto więc wykorzystać różne rodzaje słów, od tych ogólnych, po frazy long tail, aż po hasła brandowe. 

Krok 2: Optymalizacja treści. To jedna z najbardziej żmudnych części pracy, bowiem wymaga największej uwagi. W tym miejscu należy rozwiązać wszelkie problemy z duplikacją stron, kanibalizacją słów kluczowych oraz usunąć uszkodzone linki. Dalej, trzeba zadbać o strukturę contentu, jego układ, czytelność, nawigację. Jest to ważne z punktu widzenia User Experience, ale też robotów sieciowych, co pozwala na skrócenie czasu ich pracy. Na koniec warto puścić wodzę fantazji – wymyślić chwytliwy tytuł i stworzyć oryginalny, autorski content. 

Krok 3: Content marketing. W sieci treścią jest wszystko to, z czym ma kontakt odbiorca. Poszczególne materiały są więc nastawione na użytkownika, jego potrzeby oraz problemy. Marketing treści uzupełniany jest o strategię SEO, w której ważne są: dokonanie analizy, dobranie odpowiednich słów kluczowych, ustalenie grupy docelowych odbiorców, zaplanowanie struktury strony, a także pozyskanie linków zewnętrznych. Jest to więc proces długofalowy, polegający na tworzeniu wysokiej jakości contentu oraz maksymalizacji wrażeń odbiorców. 

Wnioski

Zdobycie pozycji zero to wyzwanie zarówno dla właścicieli stron, jak i dla pozycjonerów, zwłaszcza że wyszukiwarka Google wciąż dokonuje kolejnych aktualizacji oraz zwiększa liczbę czynników rankingowych. Należy jednak pamiętać, że tym, czego poszukują odbiorcy, jest treść. Musi być więc zawsze jak najwyższej jakości. Jeśli tylko o to zadbamy, wyszukiwarka z pewnością doceni nasze starania.

Kategorie

Podobne artykuły

Nie chcesz niczego przegapić?

Najnowsze wpisy, porady
i materiały prosto na Twój e-mail